Saturday, October 29

Zlata Chochieva

I only today discovered this great pianist - Zlata Chochieva. I read an article in the The Guardian praising her to the skies, for her Etudes-Tableaux. And I am now listening to her Chopin Etudes. I now longer care so much about technical abilities (there are so many pianists who possess a superb technique); what I am interested in is personality & individuality of sound... And Chochieva possesses these two qualities: her sound is very special, there is a certain freedom which, however, does not go beyond the limits - my limits at least! 
This is the greatest challenge of all: respect the composer's indications AND find your own sound, your own musical colours. No doubt, Zlata Chochieva succeeds in this, in a really superlative way. I am glad I discovered her. 
 





 

Friday, October 21

Tomorrow's Program: Mozart's Great Mass in C minor

Στην αυριανή μας εκπομπή, θα μιλήσουμε αρκετά για ένα σπουδαίο έργο του Μότσαρτ, τη Μεγάλη Λειτουργία σε Ντο Ελάσσονα, Κ 423. Η Λειτουργία είναι, μαζί με το Ρέκβιεμ, το σημαντικότερο έργο λειτουργικής μουσικής του συνθέτη. Με το Ρέκβιεμ, η Λειτουργία μοιράζεται μια ακόμα ιδιότητα - είναι έργο ημιτελές, αν και για λόγους λιγότερο εύκολα προσδιορίσιμους από αυτό.

Εδώ, ο Μότσαρτ εισάγει μεγάλες αντιστικτικές φόρμες, έχοντας προφανώς κατά νου την Λειτουργία σε Σι του Μπαχ. Είναι ένα έργο σε πολλά σημεία δραματικό, σε άλλα λυρικό, με ιδιαίτερη έμφαση στο μέρος της σοπράνο, ίσως λόγω του ότι ο συνθέτης είχε κατά νου την τότε αρραβωνιαστικιά του Constanze. Η Μεγάλη Λειτουργία σε Ντο είναι ένα ακόμα έργο (από τα τόσα...) που επιβεβαιώνει με τον πλέον πειστικό τρόπο το άφθαστο ύψος της μεγαλοφυίας του Αυστριακού συνθέτη. 
Στην αυριανή εκπομπή, διαλέγω 3 θέματα από το έργο - το κατανυκτικό Kyrie, το υπέροχης ομορφιάς Et Incarnatus Est, και, τέλος, το δραματικό Qui Tollis. Θα ακούσουμε τα αποσπάσματα από δύο διαφορετικές ερμηνείες που έχουν αμφότερες λάβει ιδιαίτερα επαινετικές κριτικές. Περισσότερα, αύριο στην εκπομπή.

Πέραν όμως της Λειτουργίας, θα ακούσουμε (μεταξύ άλλων) τον σπουδαίο Ρώσο πιανίστα (έναν από τους μεγαλύτερους πιανίστες των ημερών μας) Arcadi Volodos να ερμηνεύει μουσική Τσαϊκόφσκυ και Ραχμάνινοφ... 

Καλή Ακρόαση!


Tο πρόγραμμα μεταδίδεται κάθε Σάββατο πρωί στις 10, στην «συχνότητα»: http://www.musicsociety.gr/ 

Όλες οι εκπομπές εν συνεχεία «ανεβαίνουν» εδώ.

Friday, October 7

Tomorrow's Program

Αυτή τη φορά σκέφτηκα να αφεθώ τελείως στη στιγμή, και να διαλέξω μουσικά θέματα επί τόπου, άνευ προετοιμασίας – όπως το ένα με οδηγούσε στο επόμενο.

Ξεκινώ με ένα θαυμάσιο κομμάτι για πιάνο του Ravel – «jeux deau» - ερμηνευμένο από έναν πολύ καλό νέο Γάλλο πιανίστα ονόματι Bernard Chamayou. Ο Chamayou έχει ηχογραφήσει το σύνολο των έργων του Ραβέλ, και (από τα αποσπάσματα που έχω ακούσει) έχει κάνει εξαιρετική δουλειά.

Ο Ravel έχει γράψει 2 κοντσέρτα για πιάνο εκ των οποίων αυτό σε σολ μείζονα είναι το ωραιότερο και γνωστότερο. Μια από τις καλύτερες ερμηνείες του έργου που έχω ακούσει είναι με την Martha Argerich (Berliner Philharkoniker, Claudio Abbado) – αύριο θα ακούσουμε το 1ο μέρος. Αλλά θα σας πρότεινα να ακούσετε ολόκληρο το κοντσέρτο, είναι μικρής διάρκειας και εξαιρετικά ευχάριστο.

Απ’ τον Ραβέλ πηγαίνουμε στον Ρώσο συνθέτη Σεργκέι Προκόφιεβ, για να ακούσουμε το 2ο κοντσέρτο για βιολί, σε μια εξαιρετική ηχογράφηση με τον κορυφαίο βιολονίστα David Oistrach. Είναι ένα έργο που αγαπώ πολύ. Το 1ο μέρος (το οποίο θα ακούσουμε) ξεκινά με το σόλο βιολί, σε μια υπέροχη μελωδία την οποία ο Προκόφιεβ, με το μοναδικό χάρισμα που διέθετε, επεξεργάζεται με απίστευτη πρωτοτυπία και ευρηματικότητα…

Το 2ο κοντσέρτο μου έφερε στο νου την «κλασική», 1η συμφωνία του Προκόφιεβ, ένα έργο-μινιατούρα. Στην πραγματικότητα, δεν έχει καμία σχέση με τις άλλες συμφωνίες του συνθέτη, πρόκειται για ένα φόρο τιμής που αποτίει ο Προκόφιεβ στην κλασική περίοδο, και ιδίως στον Χάυδν – ένα συνθέτη που εκτιμούσε βαθύτατα.  Και πάλι ο Claudio Abbado διευθύνει τη Συμφωνική του Λονδίνου.

Στον Χάυδν είναι η φυσική μετάβαση, μετά το θέμα που προηγήθηκε: ο σπουδαίος Αυστριακός συνθέτης έχει γράψει ένα πανέμορφο κοντσέρτο για τρομπέτα και ορχήστρα, από το οποίο θα ακούσουμε το φινάλε…

Και τέλος, εμμένοντας στην Αυστρία, θα κλείσουμε με Μότσαρτ – την εξαίσια σονάτα για 2 πιάνα σε Ρε. Στην ζωντανή ηχογράφηση που θα ακούσουμε συμπράττουν δύο από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα – ο Σβιατοσλάβ Ρίχτερ και ο Benjamin Britten. Δείτε τους, στο παρακάτω σύντομο απόσπασμα:




Tο πρόγραμμα μεταδίδεται κάθε Σάββατο πρωί στις 10, στην «συχνότητα»: http://www.musicsociety.gr/ 

Όλες οι εκπομπές εν συνεχεία «ανεβαίνουν» εδώ.

Καλή ακρόαση!

Friday, June 10

Tomorrow's Program: "Famous Seconds" (Part II)

Συνεχίζουμε και ολοκληρώνουμε τη δίωρη παρουσίαση φημισμένων «Δεύτερων» κοντσέρτων για πιάνο. Δεν εξαντλείται φυσικά ο κατάλογος – αλλά νομίζω πως τα έργα που θα ακούσουμε είναι κεφαλαιώδους σημασίας για το πιανιστικό ρεπερτόριο - και όχι μόνο.

  1.  Το 2ο κοντσέρτο για πιάνο του Λιστ έχει ενδιαφέρουσες ομοιότητες και διαφορές εν σχέσει προς το 1ο. Αμφότερα τα έργα δεν έχουν αυστηρή κατανομή μερών, αλλά είναι περισσότερο ελεύθερα και αυτοσχεδιαστικά – σαν μια «φαντασία» για πιάνο και ορχήστρα. Το 2ο κοντσέρτο, ωστόσο, είναι ωριμότερο από το 1ο: εδώ, δεν έχει πρωτεύουσα σημασία η δεξιοτεχνία και ο εντυπωσιασμός. Το πιάνο συχνά λειτουργεί συνοδευτικά, ενώ η τεχνική δίνει τη θέση της στην ποιητικότητα και την μελωδικότητα – χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ούτε ότι αυτά τα στοιχεία απουσιάζουν από το 1ο κοντσέρτο, ούτε ότι το 2ο κοντσέρτο δεν είναι τεχνικά απαιτητικό… Ο Krystian Zimermann ερμηνεύει θαυμάσια το έργο, μαζί με τη συμφωνική της Βοστώνης υπό τον Seizi Ozawa.

  2.  Χωρίς αμφιβολία ένα από τα πιο φημισμένα και αγαπημένα κοντσέρτα για πιάνο που έχουν γραφτεί ποτέ είναι το 2ο του Ραχμάνινοφ… Το έργο αυτό ήταν το πρώτο συνθετικό «προϊόν» μετά από μια δύσκολη ψυχολογικά περίοδο για το συνθέτη, λόγω (κυρίως) της κακής υποδοχής από τους κριτικούς της 1ης συμφωνίας του… Οι μελωδίες είναι πασίγνωστες, οικείες ακόμα και όσους δεν έχουν γνώσεις κλασικής μουσικής. Πάμπολλες οι ερμηνείες του έργου – εγώ ξεχωρίζω πάντοτε την εκτέλεση του Σ. Ρίχτερ, με την Φιλαρμονική της Πολωνίας και το W. Wislocki..

  3.     Ο Ντιμίτρι Σοστακοβιτς υπήρξε γενικώς ένας «σκοτεινός» συνθέτης, αλλά το Andante από το 2ο κοντσέρτο για πιάνο του αποτελεί φωτεινή εξαίρεση! Γραμμένο για το γιο του Μαξίμ, το έργο έχει χαρά και φρεσκάδα. Το πολύ γνωστό 2ο μέρος του έργου είναι γλυκύτατο, μελωδικότατο (στοιχεία που δεν νομίζω πως χαρακτηρίζουν το έργο του συνθέτη συνολικά…), και ο Leonard Bernstein ερμηνεύει θαυμάσια το Andante, με την Φιλαρμονική της Ν. Υόρκης και τον Andre Previn στο πόντιουμ.

  4.     Πέντε συνολικά είναι τα κοντσέρτα για πιάνο που έγραψε ο Σεργκέι Προκόφιεβ, και από αυτά το πλέον φημισμένο υπήρξε ανέκαθεν το 3ο. Την τελευταία δεκαετία όμως ανεδείχθη πολύ και το 2ο κοντσέρτο του… 
   Ένας από τους λόγους που το έργο αυτό δεν είχε ηχογραφηθεί ιδιαίτερα στο παρελθόν είναι η τεράστια τεχνική δυσκολία του. Αυτή η δυσκολία διαπνέει ολόκληρο το έργο, καθίσταται όμως πραγματικά εντυπωσιακή (τρομακτική θα έλεγα!) στην cadenza του 1ου μέρους – αυτό και θα ακούσουμε. Πέρα όμως από το τεχνικό κομμάτι, το 2ο κοντσέρτο κατ’ εμέ είναι ένα σπουδαίο έργο, τολμηρά γραμμένο, με πανέμορφες χαρακτηριστικά «προκοφιανές» μελωδίες. Πλέον υπάρχουν διαθέσιμες θαυμάσιες ερμηνείες – θα ξεχώριζα αυτή της Yuja Wang ή του Kissin ή του Lugansky (στα Proms), ωστόσο στην εκπομπή διάλεξα μια εκτέλεση που τη θεωρώ ισάξια ή και ανώτερη αυτών, αυτήν του Kun Woo Paik, ενός Κορεάτη πιανίστα που ηχογράφησε για την εταιρεία Naxos όλα τα κοντσέρτα του Προκόφιεβ. Υπέροχη, τολμηρή, τεχνικά άρτια εκτέλεση!




Tο πρόγραμμα μεταδίδεται κάθε Σάββατο πρωί στις 10, στην «συχνότητα»: http://www.musicsociety.gr/ 

Όλες οι εκπομπές εν συνεχεία «ανεβαίνουν» εδώ.




Friday, June 3

Tomorrow's Program: Famous "Seconds"...

Στην αυριανή εκπομπή είχα τη σκέψη να ακούσουμε  φημισμένα κοντσέρτα για πιάνο που φέρουν τον αριθμό 2. 
Ο αριθμός είναι τυχαίος φυσικά, αλλά είναι αλήθεια πως πληθώρα κοντσέρτων που φέρουν το συγκεκριμένο αριθμό τυγχάνει να είναι πραγματικά αριστουργήματα!
Θα πούμε αρκετά πράγματα για τα έργα αυτά, τα οποία γνωρίζω πολύ καλά – σχεδόν έχω μεγαλώσει με αυτά….

Θα ακούσουμε εκτενή αποσπάσματα από τα ακόλουθα έργα Δεύτερα Κοντσέρτα για πιάνο:

1.   L.V. Beethoven: ακούσαμε και στην περασμένη εκπομπή το Rondo του συγκεκριμένου (πολύ αγαπητού σε μένα) κοντσέρτου, αλλά αυτή τη φορά θα ακούσουμε διαφορετικό μέρος, σε διαφορετική ερμηνεία: σολίστ, αυτή τη φορά, ο Daniel Barenboim, σπουδαίος πιανίστας και μαέστρος.
   2.   J. Brahms: ένα από τα σπουδαιότερα έργα της πιανιστικής φιλολογίας, κορυφαίο έργο του Brahms και ένα τεράστιο (και σε διάρκεια…) έργο. Από τις πάμπολλες καλές εκτελέσεις του έργου, ξεχωρίζω αυτήν του Ρίχτερ, όχι όμως με την συμφωνική του Σικάγου και τον Leinsdorf (αυτή θεωρείται η γνωστότερη), αλλά με την Orchestre de Paris και τον Lorin Maazel. Αξεπέραστη ερμηνεία, κατ’ εμέ!
    3.   F. Chopin. Το κοντσέρτο σε Φα είναι το πρώτο που έγραψε (σε ηλικία περίπου 20 ετών) ο συνθέτης, φέρει όμως τον αριθμό 2 γιατί κυκλοφόρησε αργότερα. Διάλεξα μια ιδιαίτερη ερμηνεία, αυτήν του Krystian Zimermann ο οποίος, με την αφορμή της συμπλήρωσης 250 χρόνων από το θάνατο του συνθέτη, «έφτιαξε» μια δική του ορχήστρα και περιόδευσε σε 30 σπουδαίες αίθουσες συναυλιών παίζοντας και διευθύνοντας τα δύο κοντσέρτα του Chopin, έργα τα οποία παίζει μια ολόκληρη ζωή. Περισσότερες λεπτομέρειες για το έργο και την συγκεκριμένη ηχογράφηση… αύριο!
  4.   C. Saint-Saens. Από τα 5 κοντσέρτα του συνθέτη, ξεχωρίζει το 2ο , σε σολ ελάσσονα. Θα ακούσουμε το αρχικό Andante, το οποίο ξεκινά με μια αρκετά μεγάλη εισαγωγή του πιάνου (πράγμα αρκετά ασυνήθιστο για κοντσέρτο για πιάνο), και ακολουθεί το πολύ γνωστό μελωδικό θέμα το οποίο, όπως διάβασα, προέρχεται από ένα μοτέτο που συνέθεσε ο Gabriel Faure, μαθητής του συνθέτη. Ερμηνευτής στην συγκεκριμένη ηχογράφηση, ο Βρετανός Stephen Hough – από την πολύ καλή σειρά της Hyperion με γενικό τίτλο, The Romantic Piano Concertos.

Τέσσερα σπουδαία έργα, θεμελιώδη του πιανιστικού ρεπερτορίου. 

Δεν εξαντλούν φυσικά το θέμα μας, για το λόγο αυτό, θα συνεχίσουμε, συν Θεώ, και στην επόμενη εκπομπή με την ίδια θεματολογία. 



Tο πρόγραμμα μεταδίδεται κάθε Σάββατο πρωί στις 10, στην «συχνότητα»: http://www.musicsociety.gr/ 

Όλες οι εκπομπές εν συνεχεία «ανεβαίνουν» εδώ.